ahlan wa sahlann

saya budak (budak la sgt..he3..) sdg belajar2, semestiny ada byk salah, jd tolong ler tunjukkan....

blogku buku catatanku.......

sudi2 ler nasihat, tegur n komen yerr...hehe




Monday, January 25, 2010

Nk rasa buli Semut??…

Assalmkm wt sume saudara seislm sy…

Kali ni nk citer pasal semut bole???...hehe..harap2 xmembosankn la yer…

Haai semut…org kalu bole xnk bunuh kau tp kau ni degil sgt, xputus asa, xreti bahasa, usaha tangga kejayaan btol mrk nih…huhuhu

klu ad kapur ajaib mcm mak mentua mazru elok gak....xpyh bunuh membunuh..huhu..nk beli jauh kena g indon...up jugak kajian org indon ek...

Da bersihkn pn bekas2 mkanan, kau dtg gak lg yer….kadang semut2 ni smpi mati syahid kt dlm makanan, tp tetap teruskn perjuangn tuk mencari nafkah…

makanan yg dicari tu bkn tuk diri sendiri jer tp tuk seluruh masyarakt sekampong dia…huhu

Tgk gmbr kt ats nih, berderet2 mrk berjalan…berjln dlm corak jln raye yg same jer… Klu yg dpn belok kiri yg blakang pn same gak..klu yg dpn jln membentuk corak segi blakang pn same gak…huhu

Kadang semut dpn da jauh berjln ke dpn tp semut yg blakang tetap tau bengkang bengkok jln yg same corak ngn semut dpn.

gmbar kt bwh ni ler rahsia mrk....hehe…..

waktu berjln tu mrk ada kuarkn sejenis cecair sbg panduan…kita memg xnmpk ngn mata kasar tp kita bole cuba wt experiment mudah tuk buktiknny…


Ni kajian bodoh2 jer..nk try bole jer, insyaAllah xjd bodoh..try ler…hehe…cume nnt jd kaki buli sekejap…


Carany cmni, mula2 pilih dulu jln raye semut yg xsesak sgt (maknany antara sekor ngn sekor tu ada jarak yg besar sikit la seng skit nk wt keje lalu lintas xpyh nk letak kon kot…heheh )

Hmm..pastu time dia jln berderet tu kita bayangkn jln yg terbentuk tu n musnahkn.. xpyh ler musnahkn sepanjang2 jln dia, tp kita wt mcm jln tu da terkerat dua.. ßwt ngn jari je bkn jln tar pn…huhu.

Gosok2 tonyoh2 skit, rase cm da rosak jln raye dia tu cube kita tgk semut blakang yg bakal lalu tu, haha konpius dia…syok x jd kaki buli??? hehe…

K, sekian, semoga n3 ni xda la merepek sgt…huhu…selamat mencube….babai…

Sedikit info:

Feromon adalh hormone yg dikeluarkn oleh kelenjar endokrin tp berbeza dgn hormone. Feromon tersebar ke luar tubuh n mpengaruhi individu lain yg sejenis. Utk mengesan jalur yg dijelajah, individu semut yg berada di dpn mengeluarkn feromon penanda jejak yg dpt dikesan oleh semut yg berada di blakangnya.

Wallahu`alam…wassalamkm…..

35 comments:

Mario said...

gmbr ko ke yati...apa yg ko menungkan tu... aku tk bolela tgk org menung2 ni... ko tgk semut eh...
kang semut msk mata weh... bahyer...huhu

Insan Biasa said...

Hihihi....
kisah semut

pastu wat kisah gula leh?

:: hayati :: said...

mario,
tah..tgu dpt lesen tuk jd prof ler kot...hehe
lulus x ni mario???...huhu

to insanbiasa,
pempuan wt kisah semut...
laki wt ler kisah gula...hehehe
baru cun...heeee

Mario said...

lulus aaa... huhu
komen tuk insan biase tu... cun aaa.... haha

Insan Biasa said...

Saudari Hayati dan saudara Mario ,Saya setuju je !!

Kalau ada lampu hijau on je...

Bab bab gula ni lelaki buat pun bagus gak tu !!!

Yang buat kena banyak pengalaman bab gula ni baru cun punya ....

Sapa ye ? hihihi ...

a kl citizen said...

assalammualaikum

sejak bila prof jadi kaki buli ni?

*manis rupanya yati ni ya

:: hayati :: said...

to mario,
yeay!! pasni bole ler termenung laaaaaaagi byk...heheh
yeay mario sokong i...hehe


to insanbiasa,
awk ler byk pengalaman....pakar semut n gula...hehe


to a kl citizen,
wkmslm cikgu...
kaki buli yg berlaku tu sblm jd perof...hehe
manis?? segala puji hanya bg Allah....sbenar2ny tawar jer kot xpn kelat...heeee

BELALANG said...

hihi.. nakal jugak yatie nie ek... hihi
cian kt semut2 tu.. kwna bllg tu tau..=P

ermm cmne nk buat kaler2 yg kiter touch kt nama org tue??? bllg da lupa la.. almaklumlah da tua.. uhuk2 =P

Insan Biasa said...

Cik hayati ...

manis bahaya ....

Kelat jadi ubat ...

kalau masak maniskelat bes ke ?

Sape bole masakan ni !!!


Pengalaman tengok dan baca je ....


Betul lah kata cik gu tu :-

manis manisssss... Kena tambah lagi
cun dan comel .

Berterimakasihlah pada ILLAHI .

:: hayati :: said...

to bllg,
ala yeke....xtau pn...huhu..
maaf yer semut2...nk 20sen x???..hehe

haha siap batuk lg yer...
emm yg kelip2 tu bllg g kt link ni k:
http://unwanted86.blogspot.com/2009/10/rainbow-link-for-blogspot.html


to insanbiasa,
kalu masak masam manis best la...

hmm...maknany sy ni bahaya la yer..huhu
alhamdulillah.....indahkn la juga akhlak kami yaAllah...amin

BELALANG said...

hihi... baek bg bllg tau 2osen tu.. watpe bg semut2 tu.. heheh

yatie : thanks.. da bleh da.. =)

Insan Biasa said...

Dik hayati baik la

Mana ada bahaya .

manis pun kalau di ambil dgn sukatan betul ok pe ...

Insan biasa suka masak manis manis,masam manis , kelat manis ........ dan lain lain

Insan Biasa said...

ops ! ada lagi Dik hayati ...

Gula biasa ada jual di pasaran .

Gula sejati tak boleh di beli......

( gula sejati tu apa ye ? cinta kot , tul kah ? salah ke ? )

Belanja belaja boleh ....

Jom makan durian ( gula buah tak bahaya kot )

:: hayati :: said...

to bllg,
amboi da tua pn nk jeles lg.....hahaha

ok, welcom....


to insanbiasa,
hmm jgn asek memuji sy, xbaik tuk kesihatan...huhu

gula sejati??? emmmm......ape yer?? konpius da ni awk...hehe..
gula buah pn xdpt dijual beli kn?? kita hanya mbeli buah, blm tentu lg ianya manis....teori jer...hehe
tempoyak xnk??..hehe

Insan Biasa said...

Dik hayati
Sya menyatakan kebenaran ,
nampak mcm memuji ,

hihihi .... baik baik jga kesihatan...

Kena tanya Kumpulan Wing
Mungkin dia tau bab sejati ni !!
Hihihi Rock la plak !!!

Tempoyak !!!

Ok suka ...

Tapi kalau durian tu dah masam tak suka la ...


Ish ! sebut durian lagi !!!

Bila nak belanja makan pulut durian ni
Rasa nya awak tak suka kot !!

:: hayati :: said...

pandai awk, memg xbape suka...hehe
tp mkn juga la skit2...

Abg Din said...

yati ada kuarkan feromon tak?.... nti bole jejak....hehehe..

Insan Biasa said...

Kenapa nak buli si semut

kesian dia ...

Tegok tak semut tak berkaca mata tu .

Insan Biasa said...

Karya seni tak semestinya kisah penulis...

:: hayati :: said...

to abgdin,
haha manusia pn ad tp bkn tingglkn kt jln cm semut..huhu...nk jejak?? sila kn...hehe

to insanbiasa,
skali2 nk merasa jd kaki buli...hehe
semut yg tu da tgk da....np pandng ats agkny?? ad semut ker???..hehe
emm..sori ingtkn iye...tp kalu btol jd cmtu sedihny hati...huhu

Insan Biasa said...

Dik hayati!....

Pernah kena buli ke ?
Si semutke yg membuli ?

Mario said...

yati...nnt bt aar kisah payung emas pulak... huhu

Orang Pulau said...

contohi semut dalam berdisiplin hehe :)

:: hayati :: said...

to insanbiasa,
emm penah kot...huhuhu
xpe la da nasib....innalillah...huhu


to mario,
payung emas ape lak ni mario oi...bg skit eh byk idea...

to org pulau,
hehe...sblm tu jgn lupe buli dia dulu...haha
p/s: baik x sy mario???..heheeee

Insan Biasa said...

Hayati !!!

Gua rasa cadangan Tuan Mario tu boleh pakai ...

Dik yati tanya tanya la dgn Tuan Mario tuh .

Gua kalau dapat payung mas ,

kasi hancurkan,pas tu buat barang kemas je ....

Pas tu buat beli cinta palsu . hahaha !!!!

:: hayati :: said...

insanbiasa,
emm tgu jawpn mario la ni....huhuhu
xtau la np dia mengidam payung emas la pulek...huhu
sian kt dia...

la xnk cinta sejati lak da...

Insan Biasa said...

Cinta sejati tak dapat di beli

Yg di jualtu hanya cinta palsu . huhu!!

:: hayati :: said...

jd cari la cinta sejati tu...susahkn nk cri?? ckp memg seng...

Insan Biasa said...

saya setuju !!!!

Mario said...

huhu
segan aku weh...haha....
yati cr la maklumat payung mas tu weh... hihi
tk berape paham laa...huhu

Insan Biasa said...

Payung Mas !

cari jangan tak cari ...

:: hayati :: said...

to mario n insanbiasa,
huhu tkut la...sy bkn ustazah....kena blajar dulu bru bole mengajar...huhu

sy pn xphm gak, slalu dgr dr makcik2 jer ckp sal payung ems nih...huhu

jgn mrh yer..maaf sgt2..sy sungguh menghampakn korg..huhu

Insan Biasa said...

hahaha ...

ingatkan Dik Hayati ustazah ...

hihihi...

x pe ok je...

Mario said...

tak payah la mintak maaf...sorry eh yati kalu2 permintaan kami tu melampau...rasa bersalah la pulak...
mmmm... i'm sorry...

:: hayati :: said...

to insanbiasa,
ustazah apeny blajar level spm pn xlengkap...huhu..xphm ape sy ckp ni??? bgus..hehe

to mario,
la xpyh rasa bersalah...sori mu diterima...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...