ahlan wa sahlann

saya budak (budak la sgt..he3..) sdg belajar2, semestiny ada byk salah, jd tolong ler tunjukkan....

blogku buku catatanku.......

sudi2 ler nasihat, tegur n komen yerr...hehe




Saturday, January 16, 2010

KhaSIaT TEngKOrAk LeTak kT LaNTai.....

Haha seram x tajuk nih??? Ada sesape yg smpi jd mcm gmbr kt ats ni x???…keh keh keh..k, n3 kali ni seram la jugek, tkot, bimbang benda ni jd kt diri sendiri…na`uzubillah…

mcm2 keganasan n kekejaman yg xdisangka terhadap org yg disayangi tlh berlaku akhir2 ni… membunuh kejam ahli kuarge sendri… suami bunuh isteri …membelasah isteri yg sdg mengandungkn anakny… na`uzubillah…

TAK MUNGKIN MANUSIA YG PUNYA NAFSU,

BISA TERLARI WALAU SECEBIS DOSA,

APA YG MAMPU KEJAR PAHALA,

BIARLAH YG ESA MENGHITUNGKNNYA…(lirik lagu)

lbh baik kita bace na`uzubillahi min zalik…n inna lillahi wa inna ilaihi rhoji`un… krn kita xtau n memg kita xtau apekh kesudahan hidup kita /mrk samada bahagia atau celaka…Mrk2 pn tentu xterpike akn melakukn perbuatan ganas cmtuh…tp hati manusia pd mase akn dtg sape yg tau??? Allah jer yg tau…

Info kt bwh ni diselitkn skali ngn berita sebuah pembunuhan terhadap ahli kuarge oleh sorg laki…

KECEDERAAN OTAK PUNCANYA…

Psikosis adalh slh satu punca yg sukar ditolak. Kecederaan otak di kalangn mrk yg sht juga bole mendorong tindakan serupa. Kerosakn bahagian dpn otak, yg mengawal ego n atau kawasn limbic yg mengawal tindakn ganas n tingkh laku defensive. Seseorg yg tlh mengalami kecederaan di kedua2 kawasn itu pasti menjd seorg yg teruk, kt pakar psikiatri forensic di kolej perubatn Jefferson, Philadelphia, AS, neil kaye.

pastu teringt lak sy ceramah dr. jamnul azhar mulkan…

satu kajian sains tlh di jlnkn di sebuah university luar negara, lbh kurg gini kt prof yg wt kajian, sesungguhny manusia berada dlm keadaan yg ckup rugi, ada keajaipan yg berlaku dlm kepala manusia terutama ketika manusia meletakkn kedudukn kepalany di bwh drpd punggungny…

hehehe…

smbung blik kajian prof td…waktu itu seluruh tekanan dlm system saraf pusat(tengkorak n tulang belakang) terutamany cecair csf berada dlm tekanan yg tinggi dibahagian bahu n kepala... n ia meningkt secara perlahan2 disbbkn kepala ditarik oleh gravity.

bila tekanan semakin bertambah, maka urat2 saraf n urat2 darah dlm tengkorak kita pn mengembang secara perlahan2 n mengalirkn darah yg semakin byk n semakin byk…( klu cm patuk ayam tah sempat x darah nk mengalir dgn riang rianya……huhu)…darah yg mengalir mbawa oksigen, oksigen adalh mknan bg sel2 di seluruh bdn n kepala otak kita utk hidup yg lbh sht…ß begitu ler sunnatullah…

patut ler kita dianjurkn sujud lelame kn??? Sbb sape yg sujud lame otak akn berfungsi dgn baik….insyaAllah… rupeny tu ler antara hikmah n khasiat sujud kn sedara2…

n mungkin perangai yg ganas n kejam contohny gmbr kt bwh ni disbbkn kita da kurg membekalkn makann pd sel2 otak kita lalu mengakibatkn sel2 tu mati sedikit demi sedikit….

n pling cpt mati sel otak bahagian dpn kepala la kot… sbb kalu baring pn muka kn ngadap ats..huhu…darah memg la ngalir kt kepala tp mungkin xsepenuhnye n mungkin xbape riang ria sbb penah gak dgr ada satu tmpt kt otak yg darah mcm xngalir ke situ… ß Sekian daku dgn teori tah hape2….huhu

AGAMA TUHAN DPT MEMBINA,

PEKERTI TINGGI BUDI MULIA,

SELURUH DUNIA NEGARA DAN BANGSA,

AMAN SENTOSA DAMAI BAHGIA …(lirik lagu)

Wallahu`alam…wassalmkm…tata

49 comments:

kawie2020 said...

bende yg baik dan memberi manafaat selalu dilupakan atau dipandang sinis oleh manusia...

:: hayati :: said...

btol tu kawie...sifat pemalas kita utk sujud lame tu susah benor nk dicampak kuar....

Insan Biasa said...

Saya setuju je ....

pendapat anda dua orang tu .

Insan Biasa said...

Pujaan hat saya tu dah faham ...
dah kira bercita hihihi ...

saya dia nak bagi hati saya tertanya2 .

hi hi hi ...

Buah hati saya tu takut lintah tak ?

Kalau dia takut lintah , bila pergi ke sungai mana mana saya nak geli kan dgn lintah ...

Hukuman permainkan hati Insan Biasa .

Cik T ni kerja masa pejabat ke shif ?
Lau rahsia tak pe ....

Insan Biasa said...

Blog ni kira ada lah peminat ...

Insan biasa pun peminat blog ni ....

kalau minat blog , tuan blog pun di kira minat sekali ke ????

tak tau tanya !! hihihi..

Insan Biasa said...

Ramai jugakan peminat blog ni ...

Insan biasa pun .

:: hayati :: said...

insanbiasa,
bgus ler kalu dia da phm...np tany pasal lintah??
pempuan biasany geli jer kot bkn tkut....hehe
kalu xkeje???...hehe

alhamdulillah ad org sudi bace mudah2an dpt saham baik kt akhirat nnt...amin

bg sy minat dua2 kot...hehe
tambah2 lg klu dpt berinteraksi cmni, terasa cm dkt jer di hati...hehe

Insan Biasa said...

Cinta bukan kerana rupa atau harta ( kerja ke tidak sama je )

Insan Biasa said...

Potong kot tu ...

hihihi kira minat je la ...

tema kaceh tema kaceh tema kaceh

Insan Biasa said...

lirik lagu yg Hayati tulis tu saya tujukan khas untuk Hayati .

Kalau saya pandai nyanyi pasti saya nyanyikan untuk Hayati ...

Nak nyanyi takut hujan , banjir besar pula KL ni ...

:: hayati :: said...

da potong da...hehe

utk sy???
mcm xpercaya jer...
BERTUAHNY SY...klu tu yg sbenar2ny...huhu
xtakut ker nnt mrajuk pula sidia...

Insan Biasa said...

Terima kasih ...

a kl citizen said...

assalammualaikum

gambar2 tu sadis tul

:: hayati :: said...

wkmslm kl citizen,
emm..terutama yg baby ngn kepala terpotong tu kn???

Insan Biasa said...

Terima kasih ...

Aku suka senikata lagu Hayati....

Mazru Majid said...

salam hayati....

suke sgt bace n3-n3 hayati ni,banyak ilmu dlm tu..

teruskan usaha anda,jgn la humble sgt ye..hehehehe

:: hayati :: said...

to insanbiasa,
jd hayati ler slalu...hehe


wkmslm mazru,
alhamdulillah...
humble sgt??? xla sikit2 jer kot...huhu

Insan Biasa said...

aku suka lirik lagu cinta mu ...
ok
jaga diri...

Insan Biasa said...

Banyak dosa ape tu ...

ish! tanya pula ...

Kalau suka bila bila kita g..

:: hayati :: said...

bkn cinta sy tp cinta awk...hehe
sy rasa itu yg sdg awk alami kot...huhu

insyaAllah...tq..

:: hayati :: said...

mcm2 la dosa...sy kn manusia...

g ngn awk?? xble bahaya...hehe
kena jaga diri kn???
hehe

Insan Biasa said...

kalau g tu bawa la sedara awak sekali ...

awak ni !!

Tolong sikit !!! Nora tu bukan cinta saya ...

:: hayati :: said...

emmm bagus gak idea tuh...hehe
dlu memg ad plan nk g ngn kuarge tp xjd...huhu

sy xkata cmtu pn...jgn ler mrh...hehe

Insan Biasa said...

Bagus tu ...
Leh kenal dgn mak .
Mak hayati la maksudnya tu hi hi hi

Itu ari ada ke sampaikan salam saya

:: hayati :: said...

jgn terpikat ngn mk sy sudeh....dia da berpunya...hehe gurau jer...

em da smpikn da...hehe

Mario said...

aaa...article s baik camni mn la bole kutuk...ko mmg bagus la tie...brp hari eh ko bt kajian nk tulis article ni... ko mmg takde keje eh... haha

but... hasilnyer baik aaa....

:: hayati :: said...

ape da xda keje lak...baby bru lahir pn ad keje tau...huhu

org cerdik pandai yg wt kajian la mario...

sy ni mengeluarkn teori merapu pandai ler...hehe

Insan Biasa said...

Teori merapu pandai ok la ...

hihi ...

nak belajar buat teori dan pratikal sekali ...

Bahaya ke ???

Insan Biasa said...

Hayati kerja kat hospital ke ??

hi hi hi ....

:: hayati :: said...

amboi merapu pn ok? len mcm pandangn tu...huhu

emm berkenaan cinta ker??? klu beretika insyaAllh xbahaya...hehe

np, awk penah terserempak sy kt situ ker???..hehe

Insan Biasa said...

Tak kenal lor...

Jumpa pun tak tau .. hihihi

ye ke tekaan hamba tu !!!

Insan Biasa said...

Hamba sempat baca sebelum Dik dara padamkan ,
Yang mana satu betul tu ???

hi hi hi ....

Insan Biasa said...

Takkan lah empat empat sekali ....

Insan Biasa said...

Selalu datang ni tak pe ke ?

Nanti tak manis pula di mata ...

:: hayati :: said...

tuan hamba salah nmpk gayeny...hehe
yg mane??tah lbh kurg jer kn...

teori xberasas..hehe
k, turun 3 la...yg kecewa tu xkot...

xpe..sy suka...
klu xmanis leh tambah gula2...gula2 xnaik harge kn??? kedekut gak sy...huhu

Insan Biasa said...

Dik!
Salam sejahtera ...

Moga hidup dgn ceria bersama keluarga tercinta ...

Tul ke kata org mati semut kerana gula

Rosak gula kerana semut.

Ish ! mana satu tul ni ???

:: hayati :: said...

salam sejahtera...

tq,doa tu tuk cik abg juga....amin

dua2 btol kot..bertepuk dgn angin xkn berbunyi kn...hehe

Insan Biasa said...

Cik Adik !
Terima kasih sudi melukis tentang gula dan semut .

Kalau g tu berdua je
tak da yg temankan ,
Kalau ada pun sya le ...
Cam mana tu ?

Insan Biasa said...

Seronok juga main padam 2
Si dia sempat pun baca
hi hi hi hi....

:: hayati :: said...

hehe cik abg ngn dia kn bkn mahram...
da tau tp sj jer...huhu

yg pdm tu silap tafsir kot...huhu

Insan Biasa said...

Hihi !...
Tunggu bulan madu ...
ok tu tak jauh .
bagus bagus , jimat jimat...
Terima kasih Dik .

:: hayati :: said...

ikut kemampuan la...

Insan Biasa said...

Setuju tu ...hihihi....

cik kak tu cik adik kot

pemalu kot

Kalau manis tu bawa penyakit pula

tak manis ok pe

hihihi....

:: hayati :: said...

hehe...pkai kot2 gak???

ok pasni cube la minum kopi tanpa gula...hehehe

sdp x???

Insan Biasa said...

beza kot kopi tanpa gula dgn sidia senyum tak manis ...

kot je !!!

Abg Din said...

ada wire yg terbakar kat otak tu kot....

:: hayati :: said...

abgdin pn da berjangkit guna kot jugak...hehe

Mario said...

yati...
nk cilok jgk kat cni... huhu
duk kt tgh2 je ni.... hehehe

:: hayati :: said...

weh rio amenda xphm la.....da merapu lak dia......sian sbb kena dera suh komen dr 1st n3 la ktkn...muahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...