ahlan wa sahlann

saya budak (budak la sgt..he3..) sdg belajar2, semestiny ada byk salah, jd tolong ler tunjukkan....

blogku buku catatanku.......

sudi2 ler nasihat, tegur n komen yerr...hehe




Sunday, November 15, 2009

ENggAnG MeneRImA pIpIT… terharuny..

Asslmkm pd sume saudara seislamku…

Tersentuhny jiwa sy tika membace surat khabar metro pd ari selasa lalu....IBU KERDIL HAMIL LG…

yg wt jiwa sy tersentuh tu ialh jarang sgt2 berlaku seorg lelaki yg ad rupe, sihat sempurna fizikal n mental memilih seorg


pempuan yg serba kekurangn dr segi fizikal utk jd pasangn idup dia… ß pempuan tersebut mpunyai ketinggian hany 71cm shj, mengalami penyakit osteogenesis imperfecta, n menggunakn kusi roda.


dia xda pn sibuk pike (agakny ler) cmne nnt pempuan tu nk wt segala kerja umah n uruskn segala keperluan dia. bertuah sungguh pempuan tu kn?…semasa sarat mengandung lak suaminy yg wt hampir sume keje umah… terharu sy…anda terharu x??? huhuhu…terharu laa... emm lgpn da jodoh kn..mungkin si pempuan ad usaha memikat hati si laki n usahany berjaya…maka kahwin ler mrk dgn izin Allah…

biasany yg slalu berlaku, pempuan normal/lawa yg pilih lelaki kureng spt laki OKU ker, xbape hensem ker, kulit hitam ker, memg biasa di dgr.....kn??


sbb bg pempuan, rupe paras tu no2 la, atau no3, n seterusny, terpulang pd individu…(err… sume pempuan ker??..)nombor satu biasany krn agamany atau hartany atau pangktny atau budi bahasany atau kata2 manisny n lain2 lg.ß tah ap lg…pike sendri la yerr..


tp bg laki bkn sng kot nk pilih pempuan kureng… ß eh btol ker??? Maaf yer memandai jer wt andaian sendri…

teringt sy satu kisah sedih sorg pempuan yg ad kecacatan pd kulitny akibat dr terbkr… di sbbkn tu jerr dia di tolak jd pasangn idup kpd seseorg…patut x ?? Kesian dia… knp kecantikn luaran masih menjd keutamaan??? Memg ler kalu bole sume org impikn bidadari n jejaka tampan tp….tu rezeki masing2…

BEGITU INDAH DUNIA, SIAPA PUN KN TERGODA,

HARTA PANGKAT N WANITA, MELEMAHKN JIWA,

TANPA IMAN DLM HATI, KTA KN DIKUASAI,

SYAITAN NAFSU DLM DRI, MUSUH YG TERSEMBUNYI….(LIRIK LAGU...)


JGN MUDAH PERCAYA,

HARTA PANGKAT N RUPA,

INDAHNY DI MATA BERAWASLAH,

RASUL SUDAH BERSABDA,

INSAN PUNYA AGAMA,

AKHLAKNY MULIA,

FAHAMILH…(lirik lagu)

Sekian…wasslmkm…………………………


15 comments:

Abg Din said...

dalam agama kitakan dah diberi,kriteria2 untuk memilih pasangan hidup.... macamana?

Fatt Chin Choy said...

memang betul lelaki pandang cantik2 jer
huhuhuh

:: hayati :: said...

mcmmana ape abgdin??? soalan tu xterang lg xbersuluh...huhu. xbape nk phm...heheh


cantik dr segi ape fatt chin???
nk tau gak nih...heeeeeee

Nescafe ais said...

~Dengan merendah dirinya, gua komen di sini. Hehheh.

~Jodoh pertemuan, ajal dan maut di tangan tuhan.

:: hayati :: said...

time kasih atas komen n kerendahan diri nescafe ais tu...heeeeee

Abg Din said...

apakomen tentang kriteria mencari pasangan yg telah di usulkan oleh agama kita?

:: hayati :: said...

Rasulullah saw bersabda yang
maksudnya:

"Janganlah kamu kahwin dengan perempuan kerana kecantikannya, kerana boleh jadi mereka akan
merugikan.
Dan jangan kerana hartanya,
kerana boleh jadi mereka akan mendurhakai.
tetapi kahwinlah kerana agamanya. Sesungguhnya seorang budak perempuan hitam yang pecah hidungnya tapi beragama adalah lebih baik."

"Seindah-indah prhiasan adlah wanita solehah"

err ni ker maksud abgdin???

abe long said...

erm... tp kebiasaan nye lelaki still boleh lg menerima girl yg mcm tu, walopon bilangan x rmai..tp aku mgkin xsemulia tu..ah fatt maybe semulia itu..kn ah fatt?
ape2 pon.. jodoh tu tuhan dh tentu kan...
setiap yg dicipta, berpasangan....

zuri3389 said...

apabila kita mempunyai perasaan kasih dihati kita... tiada siapa pun dapat menghalangnya seiring dengan iman yang teguh,,,wassalam

:: hayati :: said...

btol...memg xdinafikn, memg ad...hmm bgus gak abe long ni..xsegan silu mengaku ap yg ad dlm ati tu...
tp abe long kena ingt, tiap org ad kelebihan n kekurangn termasuk abe long...btol x???


Wkmslm zuri...
Sy setuju dgn zuri...kasih pd seseorg seiring ngn keimanan pd Allah...
bg pasangn org putih dlm gmbr kt ats tu mugkin kasih laki tu seiring ngn iman gak kot sbb laki tu seorg pelatih paderi mest dia tau bab agama cuma agama dia tu da menyeleweng dr ajaran islam sbena...Allahu`alam

sukiminna said...

@abg din:

ramai org skrg salahphm

Pemilihan calon isteri hendaklah dibuat mengikut hadis yang menyebut bahawa seseorang itu dinikahi berdasarkan kepada 4 kriteria berikut:
i- kerana kecantikannya
ii-kerana keturunannya
iii-kerana harta / kekayaannya
iv-kerana agamanya

Tetapi Hendaklah mengutamakan kriteria ke-4 iaitu yang menghayati dan mengamalkan agama dalam kehidupannya kerana ia merupakan faktor penting menentukan kebahagiaan rumahtangga.

klu xcantik, tp ok agama = ok
klu xkaya , tp ok agamma = ok
klu kturunan xbape bek, tp individu tu agama ok = ok
tp klu cantik+kaya+ktrnan bek2 tp agama xok = xok

klu dapat 4 4 sekaligus tu alhamdulillah rezeki Tuhan kasi, tp hidup ni bukan ikut segala yg kita nk, so bersyukurlah dgn apa yg kita dapat

Ms.Independant said...

Xkenal maka xcenta!

Cewahhh~
:P

:: hayati :: said...

syukran jazilan wa marhaban ya sukiminna...heeeeeeeeee


btol gak tu ms.independant...mungkin mrk berdua da btol2 saling mengenali n memahami maka berputik ler cinta antara mrk...cewah<-- cewah gak...hehe

Mario said...

yati...
yela betul la tu... kadang2 lelaki mmg camtu ... kene tgk gak arrr feromon yg drembeskan...sama ada sesuai ke tak kan... ekeke

errr... yati camner...???pilihan yati yg mcm mana?tak kisah?huhu ke soalan lari dr tajuk??hehe

:: hayati :: said...

rio cmne nk tgk feromon tu halimunan...kekeke

kena tepuk dada tanya ati lu....huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...