ahlan wa sahlann

saya budak (budak la sgt..he3..) sdg belajar2, semestiny ada byk salah, jd tolong ler tunjukkan....

blogku buku catatanku.......

sudi2 ler nasihat, tegur n komen yerr...hehe




Friday, December 25, 2009

RAJIN MANDI X???..hehehe

Sblm ni...soalan yg bermain di pikiran:: adakah kulit bole jd rosak atau jd xsihat kalu kita mandi 5kali sehari?::

Da terjwb akhirnye bila sy jejalan di alam intornet ni, terjumpe satu info iaitu PETUA IMAM SYAFI`E utk sihat n menguatkn badan, salah satu drpdnye ialah KERAP MANDI… Alhamdulillah, bagus utk kesihatan rupenye mandi dgn lebih kerap …usaha kita utk jd lebih sihat… insyaAllah..

Pastu jumpe gak satu info lg dlm sok kabar metro kalu xsilap iaitu SEL KULIT MANUSIA AKN MATI SEBYK 50 JUTA SEHARI, DLM TEMPOH 4 THN BERATNYA ADALAH SAMA DGN BERAT BADAN SEORG INDIVIDU. Cube kira bape gram dlm sehari??? Byk gak... ada ler mcm kira2 dua sudu bsr serbuk susu kot…n bayangkn serbuk susu tu sel kulit anda yg da mati tu..huhu

Sel kulit mati yg sebyk tu mesti xsemestinye akn gugur sendiri kn?? agknye kalu kita mandi kerbau asal siram jer pastu lap dgn towel, tu yg wt towel jd cpt berkeladak, bertahi lalat, berdaki…rupe2nye itu sel kulit kita yg mati tu ler, sbb xbergosok mase mandi jd dia pn terlekat ler kt towel mase kita lap badan…

N bg yg xmandi sehari tu bayangkn la dgn sel kulit yg da mati tu campur ngn peluh campur ngn minyak n bacteria yg ada pd kulit kita…Allahua`lam.

Alhamdulillah dgn kedua2 info td terjawab ler soaln yg bermain di pikiran nih…heheh. Bg yg berkeje, mase cuti bole ler wt…

hmm..tp kalu tiap2 kali mandi kita guna sabun, kulit mungkin akn jd kering…xtau elok ker x…kalu kering nmpk cm xelok jer…jd xperlu ler setiap kali mandi tu kita guna sabun..


gosok guna tapak tgn pn ok sbb kt tapak tgn kita kn ada enzyme…angka arab yg ditunjukkn tu selain diterjemahkn sbg bilangn asmaul husna ia gak diterjemahkn sbg bilangn peratus kepekatan enzyme pd tgn kiri adalah lebih tinggi berbanding tgn kanan… yela, tgn kiri kn digunakn utk cuci ehem2…<-- blajar dr us. Jamnul Azhar Mulkan .. beliau seorg pegawai perubatan n seorg pendakwah.

ape yg penting cube elakkn drpd mandi kerbau, lain ler kalu da terpaksa…huhuhu. Kalu mandi cm mandi wajib lg baik…sbb kita akn gosok badan kita btol2 supaya sumer tempat akn kena air…insyaAllah…

sekian…wallahu`alam…wassalmkm…babai.

24 comments:

Mazru Majid said...

salam hayati..
baru ar koi tau pasai tangan tu ade alkali..hmm bagus jugek awk bgtau ni semua,boleh la sy mandi dgn riang lepas nih..

ade gak org suke mandi burung..tau?tengok burung kalo mandi camne,lebih kurang basah bulu je dah siap...kekekke

Mazru Majid said...

eh enzyme...kekeke bukan alkali..silap daaa hehe

Mario said...

huhu...ak suka mandi...

a kl citizen said...

assalammualaikum hayati

saya mandi 3x sehari je...
oklah tu , kan

cikmemy said...

mandi pastu x yah lap sampai kering sangat.bia kering natural...kulit sihat...hhee

:: hayati :: said...

to mazru:
wkmslm mazru,
tu la antara rahsia pd tapak tgn kita...hehe
mandi burung? xtau..
time bila nk nengok burung mandi? pagi ker ptg?huhu...


to mario:
same la...rasa nk duk lelame jer bwh shower tu...hehe

:: hayati :: said...

to a kl citizen:
wkmslm kl citizen,
em ok jer...asal jgn mandi kerbau.. atau mandi burung cm yg mazru ckp tu...huhuhu


to cikmemy:
emmm..tq, satu lg info dr cikmemy...hehe

LanaBulu said...

Siapa yg malas mandi sama spt..?
Tak sama tapi..ciri2 2x5 jee..hee
Mmg elok mandi banyak2 pun segar dan segar lagi...

pakcik kordi said...

pakcikkordi guna tawas je..ha....licin kulit pakcick kordi..try la waks...klu bernanah tk jamin haa....nk lg rare madi 2 kli seminggu...ha..ok tk waks???

Abg Din said...

lepas ne abg jamil mandi betul2 ye cik pah....

:: hayati :: said...

to lanabulu:
2x5 cm kambing la tu kn...tp btol ker kambing malas mandi...huhuhu

to pakcik kordi:
haha bagus gak kot,sbb klu xsilap daki kt kulit pakcik seinci tebal dia kn???heeee
tp rasa penah terbace la dlu tawas sapu kt ketiak..huhu..rasanye la kalu xsilap...

to abgdin:
xsudah2 rindu kt cik pah kesayangn dia tu...huhu

Insan Biasa said...

Salam ...
Ape ape je janji suka ......

:: hayati :: said...

wkmslm insanbiasa,
emmm...anda memg seorg yg misteri...heeeeee

Insan Biasa said...

salam

Biasa je Hayati ....

biar cinta itu di hati .
biar hati juga merasai .

Insan Biasa said...

Hayati...
Apa yg awak mimpi mimpi tu sebenarnya nak di tuliskan ,
tapi tak di tulis .......

:: hayati :: said...

wkmslm insanbiasa..
tp hati akn berbicara dgn hati kalu dimulai terlbh dlu dgn kata2 kot...

sy terlalu teruja nk tau perjalanan cinta awk...smpi termimpi2...heeee

Insan Biasa said...

Salam ....

hihi .. nanti jumpa dalam mimpi ye.

Insan Biasa said...

Dia dah baca kot , dia dah tahu kot!
dia dah ada kekasih la rasanya .

Biar lah saya mencintai , tanpa di citai .....

:: hayati :: said...

wkmslm insanbiasa...
insyaAllah...mlm ni tah2 kta jumpe kt dlm mimpi...haha


sumernye kot2 n agk2 jer..maknanye awk xyakin pn kn...try la...pempuan biasany malu utk memulakn...tp laki pn 2x5 rupenye...hehe

Insan Biasa said...

Salam ...

Hi hi .. dalam mimpi saya katakan siapa si dia.

Malu ah!nanti semua dunia saber tau pe ......

Terima kasih sudi ikuti percintaan saya .

Insan Biasa said...

Tidor nanti saya pakai baju dan seluar warna putih ,Nanti kalau jumpa dalam mimpi , jangan ingat hantu pula !

:: hayati :: said...

wkmsalam insan biasa,
sy suka kt hati awk...sgt menyentuh hati...rasa bertuah sgt sidia tu...n sy dpt tau gak ooo cmni hati seorg laki...


haha...awk pn jgn ingt jumpe antu gak sbb pakaian kamu putih, sy pulak sebaliknye...bj hitam suar kelabu kehitaman...hehe

Abg Din said...

oo yati malas mandi rupanya..

:: hayati :: said...

ye la tu...huhu
slalu sy mandi 5x sehari xkira rajin lg ker....huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...