ahlan wa sahlann

saya budak (budak la sgt..he3..) sdg belajar2, semestiny ada byk salah, jd tolong ler tunjukkan....

blogku buku catatanku.......

sudi2 ler nasihat, tegur n komen yerr...hehe




Friday, April 2, 2010

PERmUSaFiRan ehEm TeliNgA….

asslmkm wt sume saudara seislam sy…

lps kita kenal serba sedikit tentng asal usul ehem telinga pd n3 yg lps, kita smbung lak tentang perjalanan idup ‘dia’ hingga akhirny berjaya la menjenguk dunia luar yg serba indah ini…huhu

Rupe2ny… dlm keadaan normal, ehem telinga ni akn keluar sikit demi sedikit disbbkn lapisan kulit telinga mpunyai mekanisme yg akn mengeluarkanny secara berterusan.

Bila ehem telinga tu sdh terkeluar n terlihat, kita bole la mbersihkanny tp jgn pula mengorek dlm2 krn ini bole menjejaskn kesihatan telinga.

Korek guna putik kapas lak bole menyebabkn ehem telinga semakin terbenam berdekatan gegendng, terkumpul n menjd kering. Ehem telinga yg keras, kering n semakin byk tu menyebabkn kesakitan n menghalang gelombang bunyi drpd merentasiny. Jd pendengaran menjd semakin berkurangn……

Pengorek telinga besi pulak lebih bahaya sbb ia bole menyebabkn luka atau tertembus pd gegendang telinga n seterusny memudaratkn pendengaran.

Telinga yg terluka pula akn mudah ditumbuhi n dijangkiti kulat serta bakteria.

Cara yg baik utk menjaga telinga ialah dgn hany mbersih bahagian luar lubang telinga menggunakn tuala bersih setiap kali mandi.

Dan………..................

Mengorek telinga bole menyebabkn seseorg menjd khayal sbb telinga mpunyai byk saraf n ia begitu sensitif.

Ad juga individu yg mengalami masalah ehem telinga tidak terkeluar dgn sendirià keratosis obsturans. Kanak2 yg mengalami masalah ni selaluny akn berasa xselesa n kurang mdengar.

Mrk2 ni perlu pegi ke hospital n lazimny, telinga akn dimasukkn ubat titik atau minyak zaitun bg mbolehkn doktor mgunakn sejenis alat bg menyedut ehem telinga mrk.

Bagaimanapun, keadaan seumpama tu amt jarang blaku sbb lazimny, ehem telinga akn tahu jln yg akn ditujuiny utk meneruskn idup…subhanallah.......xnk ‘dia’ jd cm katak bwh tempurung jer….astaghfirullah….huhu.

Rujukn dr doctor Dr Aminuddin Saim n Dr loganathan athanari, pakar ENT.

Sekian, Allahu`alam…….wassalam

11 comments:

Mazru Majid said...

salam..

huhuhu kali ni koi rase begitu berilmu mengenai ehem telinge tu..hehehe

ilmu ttp ilmu kan? thnks sharing

:: hayati :: said...

wkmslm..
huhu yeke.....sesama la kita berilmu....hehe
yer...welcom....huhu

piewahid said...

slm hayati,
dalam lawak, sarat dgn info yg bguna. tq. i like it!

:: hayati :: said...

wkmslm pie,
hehe lawak eh......

Insan Biasa said...

Dengar lah pekara2 yang membawa kepada kebaikan ... hihihi ...

:: hayati :: said...

insyaAllah.......mudah2an sy ikut nasihat awk.....hehe

Insan Biasa said...

Kali ni nak berpantun :

Langit tinggi bintang berkelipan
Sinar bercahaya di tegah laman
Bunga harum tengah berkembang
Tempat bermain dara idaman
Datang di sini sejuta harapan
Hendak bertanya bunga di taman
Andai belum ditanda kumbang
Ini cincin tanda berkenan .

Sila berpantun hihihihi.....

Insan Biasa said...

Pantun tu lum jawab ..

hihihi ....

:: hayati :: said...

insanbiasa.. xpndai ler sy nk berpantun ni...huhu
bawa cincin sekali....huhu
tp xpe sy cube.....hehe

terima kasih menjengah ke taman,
bawa cincin berserta harapan,huhu
apakn daya bunga kt taman,
da diintai kumbang lain tanda berkenan....huhu

da jwb...hehe

Insan Biasa said...

Selamat berbahagia Bunga dan Kumbang

nanti hantar kad ye .. hihihihi ....

tahniah tahniah tahniah .....

:: hayati :: said...

insanbiasa....aminnn...time kasih bebanyk yer.....huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...