ahlan wa sahlann

saya budak (budak la sgt..he3..) sdg belajar2, semestiny ada byk salah, jd tolong ler tunjukkan....

blogku buku catatanku.......

sudi2 ler nasihat, tegur n komen yerr...hehe




Tuesday, October 27, 2009

ADA BEBUDAK IPT YG…

Sejak beberape bln lalu smpi skng tetiba lak bermint utk beli majalah mastika tiap2 bln..hehe.. Dlm majalah tu, byk kisah kehidupan suka duka masyarakat yg menyentuh kalbuku ini…cewah...

Slh satu kisah duka bg sy n suka bg org berkenaan ialah kisah bebudak IPT yg terlanjur2 ni…ramai juga rupeny….tu ler antara bahayeny kapel2 ni. Saje suka2…katakn nk cari bakal istri atau suami, nnt jawapnny aku muda lg..xnk ler kawin awal2. Da tu nk wt ape sbenany??? Mungkin sbb korg ad, aku pn nk ad gak…haha. Yela xdinafikn memg teramat ler best kalu berkwn ngn berlainan jantina ni..hehe.. Tp bkn nk kt sume yg kapel tu da terlanjur ler ….hmmm…

RASA CINTA ADALH SATU ANUGERAH TUHAN PD HAMBANY..

DAN KERANANY MANUSIA SANGGUP APA SAJA...

ASALKN DIA MEMILIKI APA YG DI CITA…

TETAPI PASTIKAH CINTAMU DIHARGAI,

MUNGKINKH SI DIA KN TETAP SETIA,

SETELAH KAU SERAHKN JIWA N RAGAMU,

MUNGKINKH KAU PASTIKN TIDAK KN DIHANCURKN….(LIRIK LAGU).

Mula2 tau pasal ni terkejut ler jugak, selama ni memg xtau n xsangka pn, cm katak bwh tempurung tu..hehe… maklum ler sy blajar xsmpi IPT pn…(huhu sedihny teringt cita2 yg xkesampaian tu…), kalu smpi IPT xtau ler sy pn tah2…maklum lerr ngn akal yg nipis n hati yg rapuh ni, rohani yg longgar, baru diuji sikit hatiku telah goyah…memg terasa sgt yg diri ini begitu mudah mudah mudah di..….na`uzubillah… hmm begitu lerr kuasa magnet laki terhadap pempuan n kuasa magnet pempuan terhadap laki… heheeee…

Nk kt pelik sgt kalu dorg bole terlanjur tu xler,sedangkn bebudak sekolh menengh yg lg kecik2 umr mrk tu pn bole terlanjur ni kn pulak da bapak2 n mak2 budak…hahaha.

Tp tahniah ler kpd bebudak yg blajar dlm bidang agama, mrk dpt mengawal diri n wat keputusan yg bijak iaitu berkahwin. Susah senang tempuhi bersama2, ye la kn masing2 masih blajar…heheh.

Tu jer la rasany luahan isi hatiku wt kali ini…

Babai…. Wassalamu`alaikum….

9 comments:

Anonymous said...

Adik yang dirahmati ALLAH. Untuk pengetahuan adik, kisah terlanjur nie bukan jer melibatkan bebudak IPTS atau IPTA jer. Tak semestinya bebudak yang berpendidikan agama tu semuanya terlepas dari terlanjur nie. Punca utama hal2 cam nie berlaku adalah disebabkan hilang kawalan nafsu. So kita kenalah berusaha meningkatkan amal kita terhadap ALLAH agar nafsu kita menjadi lemah dan mudah kita control

:: nurhayati :: said...

Iye sy setuju..
zina memg telah berleluasa skng ni...

insakhai said...

kahwinlah.........
puasalah.........
elakkanlah........
tambah rajin brzikir.menutup aurat.bykkan brdoa,snjata org mukmin.
ingat seksa kubur yg maha dahsyat.ingat hari akhirat yg lagi dasyat..takut.....
insyaallah selamat

Abg Din said...

hai lum ada yg berkenan dihati ke? atau org takut nak dekat... umo camgine dah patut sangat ne...

:: nurhayati :: said...

to insakhai: mudah2an selamat...aminnnn...

to abgdin: la apeny abgdin ni..da lari pd tajuk la...huhuhu

memoribilia said...

Sgalanya terletak pd pegangan agam..Kembalilah pd ajaran agama

:: hayati :: said...

iye memoribilia mudah2an kita xtertewas...dugaan demi dugaan pasti dtg...subhanallah...

Mario said...

yati...
ntahla abg din ni suka lari dr tajuk tau...
kadang2 bdk yg msk sekolah agama tu bkn sbb dorg nak tp sbb kene pakse... mak abah antar sbb nk baiki anak dorg...niat tu bagus dah tp kdg2 kalau ramai yg bdk gitu kt tmpt yg sama susah arr nk berubah
just my pendapat arrr... huhu

:: hayati :: said...

emm abgdin memg...huhu
yela rio tu yg sekolah agama ad rekod buruk2 sbb budak2 da nk jd buluh bru nk dilentur susah la......huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...