ahlan wa sahlann

saya budak (budak la sgt..he3..) sdg belajar2, semestiny ada byk salah, jd tolong ler tunjukkan....

blogku buku catatanku.......

sudi2 ler nasihat, tegur n komen yerr...hehe




Wednesday, September 16, 2009

PADAN MUKA AKU….

Sedapny mkn nasi berlauk kerepek. Memg kegemaran sgt.. Lg satu mkn nasi berlauk murtabak..pelik tp sedap..

Ckp pasal mkn nasi berlaukkn kerepek ni, beberapa ari yg lalu..alkisahny sy mkn la nasi berlaukkn kerepek bawang. Utk makluman para pembace sekelian (klu ad yg sudi bace la..hehe). Bawang merupakn sejenis maknn yg boleh meningktkn kandungn asid di dlm perut (da tau pn info ni tp buat jugek..mkn berlebihan...). Tiba waktu berbuka puasa, teruja la sgt utk mkn nasi berlaukkn kerepek bawang ni..Maka berturut2 ari la berbuka mkn nasi lauk kerepek..byk pulak tu sekali taruh kerepek tu dlm pinggan..hai..memg menempah bala btol la sy ni. Kita ni mkn ape pn biar la berpada-pada..ikut nafsu lesu..

Mula2 xda ape2 pn yg berlaku tp pd ari ketiga (kalu xsilap) mkn tu, mula la berlaku suatu keadaan yg menggerunkn..heheh..iye2 je..yela perut kn ibu bg kebanyakkn penyakit

Mulany sakit bahagian belakang badan kt tulang belakang.. Pastu, lame2 da nk bersiap pegi tido, rasa sakit kt perut sekali dgn tulang belakang tu. Pd masa yg sama perut tu jd keras n tegang, xleh nk tekan.. bila tekan gak, adui sakitny..huhuhu…

Mulany ingtkn pasal padat sgt isi mase berbuka tp lame2 rase lain mcm je.. mcm kembung byk angin pn ada..tp angin tu xmahu kuar dr dua jalan kuar dia tu..

Puas gak usaha mcm2 (yela kena usaha kn mane ble terus tawakal jerr). Sapu minyak la , buat2 sendawa la, menonggeng, meniarap, mkn ubt gastrik (utk neutralkn asid tp mungkin asid tu da terlebih byk), jolok tekak nk kasi muntah (tp muntah xnk kuar)..angin pn xnk kuar gak.. Maka, satu mlm tu la xdpt tido, hanya bape minit jer lelap..sakit jerr. Yela asid da terlebih perut jd kembung. Kandungn asid tu lebih lak dr mknn yg ada dlm perut, nk bantai ape lg dia bantai lapisan perut la..tu yg lapisan perut bole luka.

Mase sahur,waktu maknn masuk perut , yaAllh..xtau nk ckp rase ape tah. Lepas pada tu,lame kelamaan rasa kurang sikit je sakit dr mlm tu. Mungkin yg dlm perut tu da habis diproses…mkn ubt gastric pn da dua kali jd mungkin kandungn asid tu da xtinggi. Lepas zohor kalu xilang cadang nk pegi klinik la takut2 salah tafsir dibuatnya sakit lain pulak kang.

Puasa tetap diteruskn yela kn nabi kita kt berpuasa tu sihat, jd sbg umat islam kita kena yakin.. Mase baring tgh hari tu baru la dgr mcm ada bunyi2 angin dlm perut. Angin pn da kuar la jugak sikit2.. Mase puasa perut kn berehat dr mengeluarkn asid jd keadaan dlm perut tu terkawal la..sakit pn semakin berkurangn dan berkurangan..xpyh pegi jumpa doctor pn xpe sbb mungkin puasa tu la ubatnyerrr...ALHAMDULILLH..tp pegi juga klinik nk tahu ape kt doctor.

Btol la…DOCTOR KT DLM PERUT SY BYK ANGIN. Pastu dia pesan, KURANGKN MKNN BERGORENG, bawa berjalan krn BERJALAN DPT MENGELUARKN ANGIN ..Yg sy xlarat nk buat ape baring je..hehe..ITU LAH DIANTARA HIKMAH DAN KHASIAT BERJALANSUBHANALLAH… lepas ni jgn berat punggung yerrr…PUASA TU PULAK MEMG UBAT, PERUT BEREHAT DAN MEMBETULKN KEADAAN SY TD..ALHAMDULILLAH… MKN SESUATU MKNN TU PULAK JGN MELAMPAUI BATAS..KALU TIDAK TANGGUNG LA SENDRI AKIBATNYERRR….(pesan kt dri sendri..hihi..)

4 comments:

abang besi said...

=)assalamualaikum....
tu le pasal..sama je kitanampak nye...hahaha...kdg2 kentut tk blh kuar..tu tensen tu..ahaks...klu dh kuar,mesti ok punye...=p

:: nurhayati :: said...

wkmslm abg besi...

hehe xpe2 jgn tensen2, skng da tau kn rahsia nk bg angin tu kuar..buat lerr insyaAllh lega la nnti...

kalu xingt g baca lg skali g...he3

Mario said...

yati
bagus ek makan berulamkan kepek... nnt bole buat lagi...
ni bukan untuk org malas masak ke?
tapi yati rajin kan... hehe

:: hayati :: said...

amboi...cis!
xpe r saba jer la ngn si rio nih......huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...