ahlan wa sahlann

saya budak (budak la sgt..he3..) sdg belajar2, semestiny ada byk salah, jd tolong ler tunjukkan....

blogku buku catatanku.......

sudi2 ler nasihat, tegur n komen yerr...hehe




Tuesday, December 7, 2010

cara hukum anak2...

Assalamu`alaikum buat semua saudara seislam saya…entry kali ini bukan untuk ibu ayah sahaja tapi untuk semua yang bergelar dewasa…

Kadang-kadang hilang juga sabar dengan kerenah dan perangai budak-budak kecil ni kan??? tapi kena ingat kita dulu pun kecil juga…ingatlah selalu kata-kata dekat dalam dua gambar kat bawah ni,insyaAllah mudah untuk kita bersabar dengan mereka,


Islam ada caranya nak menghukum mereka sekiranya melakukan suatu kesilapan…mari kita study sama-sama dekat bawah ni…

1-Dengan pandangan dan tenungan mata yang tajam…Melihat kepada benda yang haram, benda najis dan kemaluan boleh menghilangkan ketajaman pandangan..

2-Mengeluarkan suara dari tenggorokkan…

3-Tidak mempedulikannya dalam beberapa masa tertentu…(tidak lebih dari 3 hari).

4-Mengurangkan perbelanjaannya…(bagi yang telah bersekolah).

5-Menarik telinganya dalam keadaan tidak menyakitkannya dan tidak memudaratkannya.

Menarik telinga pernah dilakukan oleh nabi Muhammad s.a.w iaitu diriwayatkan oleh al-imam nawawi daripada `Abdullah bin bashar al-mazni, dia berkata, aku pada suatu hari di suruh oleh ibuku untuk membawa beberapa biji anggur untuk nabi s.a.w, sampai di tengah jalan aku makan beberapa biji. Jadi apabila sampai kepada nabi, nabi s.a.w. menarik telinga aku.

6-Pukul iaitu apabila kanak2 telah sampai umur mumayyiz atau apabila sampai umur 10 thn…

cara-cara dan syarat-syarat memukul pasti ada tapi insyaAllah kita sambung pada n3 seterusnya…

Wallahu`alam…assalamu`alaikum…

11 comments:

Encik Bell (beLalaNG) said...

oh.. bru tahu... hheeehe.. nice entry! :D

:: hayati :: said...

insyaAllah,same2 kta ingt n amalkn ye belalang...:)

a kl citizen said...

menarik telinga tu baru tahu dibolehkan...

:: hayati :: said...

tu la kak, xsangka lak ada hadith tentang tu kn...

h A n Y S said...

nice entry! blh jadikan tips uyk hukum adik2 gak ni..hehe

:: hayati :: said...

eh akak nnt dulu kalu nk hukum adik2 bace lu n3 akn dtg yer...hehe

Fiz said...

Info yang diberikan oleh akak selalu mnarik..knape akak xjoin nuffnang erk? leh pendapatan sampingan smbil berblogger..hehe

Abg Din said...

mana pegi br FB ke?

Abg Din said...

mana pegi br FB ke?

Miecyber said...

Entri menarik...Thanks..

Peribahasa Jepun ( Part 2 )

Insan Biasa said...

salam ingatan .......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...